Transport roweru samolotem

Jeśli marzy Ci się zwiedzanie innego kraju na dwóch kółkach, to powinieneś pamiętać o kilku ważnych kwestiach chcąc przetransportować rower samolotem.

Chociaż proces nadawania roweru może być stresujący, to po przeczytaniu tego prostego poradnika bez trudu poradzisz sobie z nadaniem roweru na samolot.

Bilet

Przy kupowaniu biletów lotniczych, w procesie rezerwacji u przewoźnika np. WizzAir należy kupić bilet na sprzęt sportowy.


Waga

Rower Kross

Waga przewożonego roweru powinna się zmieścić w limicie wagowym jaki ustanowił przewoźnik. W Wizzair limit wagi wynosi 20 kilogramów.
W Ryanair jest to 30 kilogramów.
W Lot limit wynosi 45 kilogramów.

Wskazówka! W związku z tym, że mój rower ważył mniej niż 20 kilogramów, wraz z nim nadałem kask, pompkę wraz z kluczami rowerowymi oraz torbami na ramę, które zostały przypięte. W środku nich trzymałem elementy złożonego roweru: pedały, śrubki itp.


Cena

Za sprzęt sportowy w jedną stronę trzeba zapłacić od 140 zł do 250 zł, w zależności od przewoźnika. Ceny mogą się zmieniać, ale będą oscylowały w wymienionych widełkach cenowych. Jeśli Twój rower przekroczy limit wagowy, będziesz musiał zapłacić za nadbagaż około €10 za każdy nadprogramowy kilogram! Warto więc przed wylotem zważyć rower.

Przygotowanie roweru

To najważniejsza sprawa. Właściwie złożenie roweru oraz jego zabezpieczenie będzie gwarancją tego, że doleci on w jednym kawałku.

To czy rower będzie źle traktowany, warto założyć od razu - będzie. Nikt nie będzie cackał się z Twoją przesyłką. Będzie przewracana z boku na bok pewnie wiele razy w procesie transportowania z jednego lotniska na drugie.

Przydatne jest skorzystanie z wózka, którym będziesz mógł złożony rower transportować dalej w procesie nadania bagażu.

Przewoźnik najczęściej wymaga, by rower został przygotowany w specjalny sposób:

- Torba materiałowa. Spakuj rower w specjalną torbę. Torby nabędziesz w sklepach internetowych. Koszt to 60 - 300 zł, w zależności od jakości wykonania.

Ja swoją zakupiłem na Aliexpress. Torba ma na górze ściągasz oraz dołączony pas do założenia i przenoszenia torby na ramieniu oraz materiałowe paski do stabilizacji części rowerowych.

Możesz zakupić specjalne etui na rower, ale jest to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Przy rowerze wartym 50 tysięcy, suma ta wydaje się być jednak mała ;-)


Przykładowa torba materiałowa do przewożenia roweru

Jak poprawnie i bezpiecznie złożyć rower:

Używaj plastikowych zacisków (trytytek) lub pasów mocujących do stabilizacji części. To bardzo ważna sprawa. Odkręcone części np. koło powinno być solidnie ustabilizowane względem ramy. Plastikowe zaciski idealnie nadają się do tego by to zrobić oraz zamocować np. kartonowe osłony na elementy, które chcesz osłonić przed uszkodzeniem i porysowaniem. Nie zapomnij o wzięciu czegoś, czym przetniesz trytytki, gdy już będziesz składał rower na nowo po wylądowaniu.

Zdejmij przednie koło. Wizzair i Ryanair prosi o zdjęcie obu kół.

Wskazówka

Ja przewożąc rower liniami Wizzair ograniczyłem się do ściągnięcia tylko przedniego koła. Lot w obie strony przebiegł bez problemów.

Wskazówka

Jeśli jesteś posiadaczem hamulców tarczowych, to pamiętaj by zabezpieczyć klocki hamulcowe w zdjętym kole wkładając między klocki plastikową blokadę, która zabezpieczy hamulce przed wciśnięciem i wypchnięciem bloków hamulcowych lub nawet wylaniem płynu hamulcowego.


Zabezpieczanie hamulca

- Zdemontuj, lub przekręć kierownicę. Odkręć mostek kierownicy i przekręć kierownicę o 90 stopni lub zdejmij kierownicę układając ją tak, by była ustawiona równolegle do ramy.
- Spuść powietrze z kół.
- Odkręć pedały.. Przed podróżą dobierz odpowiedni klucze i spróbuj odkręcić pedały prze wycieczką. Czasem gwinty mogą być zapieczone i spowodować duży problem z odkręceniem pedałów.
- Zabezpiecz newralgiczne elementy roweru. Ja używałem kartonu, który montowałem na elementach maszyny. Najbardziej skupiłem się na wózku tylnej przerzutki, który narażony jest na wygięcie przy dużej kompresji. Jeśli posiadasz większe umiejętności, to możesz zdemontować tylną przerzutkę, lub tylko wózek tej przerzutki i schować go np. w torbie pod ramą.
- Zdemontuj, lub obniż siodełko. Najlepiej, by żaden element złożonego roweru nie wystawał ponad torbę, w którą jest zapakowany.


Proces składania roweru


Złożony rower w materiałowej torbie

Rejestracja bagażu

Wchodząc na lotnisko sprawdź na tablicy odlotów, z której bramki rozpoczyna się odprawa. Nim nadasz rower musi on zostać zważony przez pracownika lotniska okienku odpraw wraz z bagażem rejestrowanym (jeśli taki bierzesz). Dopiero gdy pracownik lotniska zważy i zaakceptuje Twój spakowany rower, możesz udać się w specjalne miejsce do nadania bagażu ponadwymiarowego.

Wskazówka. Zapytaj pracownika gdzie znajduje się punkt nadania bagażu ponadwymiarowego. Na lotnisku im. Chopina w Warszawie taki punkt był niedaleko bramek kontrolnych.


Punkt nadawania rowerów na lotnisku im. Chopina w Warszawie

Aby wezwać obsługę należy nacisnąć na dzwonek. Oznaczenie dzwonka widnieje na ścianie. Należy poczekać na obsługę. Przygotuj bilet lotniczy, by pracownik mógł go zeskanować.

Po przyjściu pracownika, zostaniesz poproszony o położenie sprzętu na taśmie do prześwietlenia. Pracownik lotniska po weryfikacji Twojej przesyłki zeskanuje bilet lotniczy.

Gratulacje! Właśnie nadałeś swój rower! Możesz teraz przejść kontrolę osobistą.


Po przylocie na docelowe lotnisko szukaj bagażu na podajniku do bagażu wielkogabarytowego. Właz bramki, który będzie dostarczał bagaż ponadwymiarowy jest ma większy otwór niż te na zwykły bagaż rejestrowany. Umiejscowiony jest gdzieś obok głównego podajnika na bagaż rejestrowany.


Dostarczony rower po przylocie

Powodzenia!


Życzę udanego lotu oraz wakacji!